توسعه منابع انساني (HRD)فرآيندي است كه به افراد كمك ميكند تا شايستگيها و مهارتهايي را كسب كنند تا از سودمندي آنها براي سازمان در شرايط فعلي و آينده سازماني اطمينان حاصل شود.
HRD همچنين به كاركنان كمك مي كند تا توانايي هاي خود را بهتر درك كنند تا بتوانند به بهترين شكل از آنها استفاده كنند و همچنين انتظارات حرفه اي و شخصي خود را برآورده كنند.
در اينجا ليستي از وظايف و مسئوليت هاي يك مدير منابع انساني هتل آمده است:
1. تجزيه و تحليل شغل
تجزيه و تحليل شغل فرآيند جمع آوري اطلاعات در مورد يك موقعيت شغلي خاص است. ممكن است به عنوان فرآيند مطالعه و جمع آوري اطلاعات مربوط به عمليات و مسئوليت هاي يك شغل خاص تعريف شود. فرآيند ارزيابي شغل منجر به توليد حجم زيادي از داده هاي مربوط به موقعيت شغلي مي شود.
داده هاي جمع آوري شده را مي توان در زير مجموعه هاي زير دسته بندي كرد:
الف) شرح شغل
شرح شغل سندي است كه شامل وظايف، مسئوليت ها و تمامي وظايفي است كه موقعيت شغلي را تشكيل مي دهد. پارامترهايي را كه يك كار در آن انجام مي شود را مشخص مي كند.
اين نه تنها شامل وظايف و مسئوليتها ميشود، بلكه شامل روابط گزارش، شرايط كاري، اختيار و كنترل، هماهنگي با ساير بخشها، وضعيت در سلسله مراتب دپارتمان، تجهيزات و مواد مورد استفاده و ساير اطلاعات خاص هتل ميباشد.
ب) مشخصات شغلي
مشخصات شغلي سندي است كه حاوي اطلاعاتي در مورد مهارت ها و كيفيت هاي مورد نياز براي يك موقعيت شغلي است. اين شامل اطلاعاتي مانند ويژگي هاي شخصي، مهارت ها، آموزش رسمي، صلاحيت حرفه اي/فني، تجربه كاري، دانش عمومي، آموزش هاي قبلي، مهارت هاي فيزيكي، مهارت هاي تجهيزات و مهارت هاي ارتباطي يك فرد است. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
2. هدف از تجزيه و تحليل شغل
تجزيه و تحليل شغل براي فعاليت هاي كلي بخش منابع انساني مفيد است. اطلاعات توليد شده در طول تجزيه و تحليل شغل به بخش در فعاليت هاي زير كمك مي كند:
الف) برنامه ريزي منابع انساني
برنامه ريزي منابع انساني فعاليتي است كه نيازهاي حال و آينده نيروي انساني سازمان را ارزيابي مي كند. تجزيه و تحليل شغل به مدير منابع انساني كمك مي كند تا در مورد مهارت هاي مورد نياز سازمان براي انجام وظايف حال و آينده در سازمان تصميم گيري كند.
ب) استخدام و گزينش
فرآيند جذب كاركنان پس از ارزيابي سازمان مورد نياز نيروي انساني فعلي و آينده خود آغاز مي شود. پس از شناسايي يك موقعيت استخدامي، شرح شغل و مشخصات شغلي آن موقعيت تهيه مي شود كه
محدوده كار و مهارت هاي مورد نياز را تعريف كنيد.
به اين ترتيب مديران ميتوانند مسئوليتهاي شغلي را به طور مؤثرتري واگذار كنند و مديران منابع انساني ايده بهتري در مورد ويژگيهايي دارند كه بايد هنگام انتخاب كارمندان آينده به دنبال آن باشند.
ج) آموزش و توسعه
فعاليتهاي آموزشي و توسعه ممكن است بر اساس نيازهاي شغل تنظيم شود. داده هاي تجزيه و تحليل شغل به تصميم گيري در مورد نيازهاي آموزشي و روش آموزش براي كاركنان فعلي و آينده كمك مي كند.
د) ارزيابي شغل
ارزيابي شغل شامل تعيين ارزش نسبي هر شغل به منظور ايجاد بسته هاي دستمزد و دستمزد است. شرح شغل و مشخصات شغل پايه و اساس تعيين ارزش نسبي يك شغل است.
ه) ارزيابي عملكرد
ارزيابي عملكرد كاركنان بر اساس شرح شغل مورد قضاوت قرار مي گيرد. ارزيابي عملكرد مبنايي براي اعطاي ترفيعات، انجام نقل و انتقالات، يا تعيين نيازهاي آموزشي كاركنان است. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
3. استخدام
نياز به پرسنل در هر سازماني با جذب مجموعه افراد مناسب براي موقعيت هاي شغلي موجود و آينده در سازمان تامين مي شود. فرآيند جذب افراد با شايستگي ها و ويژگي هاي مورد نظر و ايجاد انگيزه در آنها براي درخواست موقعيت هاي شغلي مناسب را استخدام مي گويند.
استخدام را مي توان فرآيندي براي يافتن و جذب متقاضيان توانمند براي استخدام تعريف كرد. اين فرآيند زماني آغاز ميشود كه به دنبال استخدامهاي جديد ميگردند و پس از ارسال درخواستهاي آنها به پايان ميرسد.
استخدام اهداف زير را دنبال مي كند:
استخدام افراد واجد شرايط و شايسته را جذب مي كند.
اين مجموعه اي از نامزدهاي بالقوه واجد شرايط را براي موقعيت هاي شغلي مختلف با حداقل هزينه فراهم مي كند.
اين سازمان به تعهدات قانوني و اجتماعي سازمان در مورد تركيب نيروي كار خود عمل مي كند.
نامزدهاي مناسب براي موقعيت هاي شغلي مختلف را شناسايي مي كند. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
4. انتخاب
گزينش فرآيند انتخاب نامزد مناسب از مجموعه درخواست هاي دريافت شده در فرآيند استخدام است. انتخاب كاملاً بر اساس مهارت ها و شايستگي هاي مورد نياز براي موقعيت شغلي انجام مي شود. نامزدي با شرايط، مهارت ها و ويژگي هاي مناسب براي اين شغل انتخاب مي شود.
بنابراين انتخاب ممكن است به عنوان فرآيندي براي ايجاد تمايز بين متقاضيان به منظور شناسايي افرادي كه احتمال موفقيت بيشتري در شغل دارند، تعريف شود.
نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
5. جهت گيري
جهت گيري ممكن است به عنوان معرفي برنامه ريزي شده كاركنان جديد به مشاغل، همكاران، مديريت و سازمان تعريف شود. جهت گيري به عنوان القاء نيز شناخته مي شود. اين طراحي شده است تا به كاركنان جديد اطلاعاتي را كه براي كار مؤثر و مؤثر در سازمان نياز دارند، ارائه دهد.
جهت گيري ممكن است در جايي كه كارمندان در حين انجام كار خود به همكاران معرفي مي شوند غير رسمي باشد، يا ممكن است رسمي و ساختاري باشد كه از يك هفته تا چند ماه طول مي كشد

برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
<~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>